Babypaté Tricolore

Det bloggas inte så flitigt nu för tiden. Livet tar sin tid. Men lite recept kan jag ju kasta in då jag kommer på någonting bra. Min mor gjorde ibland under tiden jag bodde hemma grönsakspaté med tre färger. Tänkte att den kanske skulle kunna vara något för bäbyn. But NO :( Ett lager spenat bland annat. Funderade då ut egen kombination med moderns recept som grund.Smakerna Blomkål, Morot och Broccoli = Bra bäbysmaker. Blomkålslager- Ta av buketterna från ett huvud blomkål. Koka dessa mjuka i osalt vatten. Mixa sedan till en slät puré. Tillsätt 2dl grädde och småkoka tills vätskan kokat in. Låt svalna. Tillsätt 3 hela ägg och blanda ihop.
Morotslager- Koka fem morötter tillsammans med en halv gullök och 1-2 klyftor vitlök. När grönsakerna är mjuka häll av vattnet och tillsätt 1 msk osalt smör och mixa. Låt svalna. Tillsätt 3 hela ägg och cirka 1 msk paprikapulver, alternativt paprikapulver och anchochilipulver. Blanda ihop.
Broccolilager- Koka dom små buketterna från en hel broccolibukett. Koka dessa mjuka häll av vattnet och mixa sedan. Låt svalna, tillsätt 2 hela ägg, lite riven muskotnöt samt lite vitpeppar. Blanda ihop.Montera i valda formar. Jag använder barnmatsburkens formar varpå jag fryser patéerna på en gång de är gräddade (blir lätt att trycka ut dom sedan). Annars smörj formar eller montera med bakplåtspapper. Montera i den färgordning du vill. Ställ på nedersta falsen i ugnen i vattenbad, detta på 250 grader. Mina patéer gräddade jag i 1 timma, men de är ju ganska små. Franskaform för skivor 2 timmar. Låt sedan sätta sig 5-10 minuter efter att dom är utplockade ur ugnen. Färdigt!Servera med kokt potatis och gräddfil alternativt en örtagårdssås eller pepparrotssås som är gräddfilsbaserad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0