Industrin mot hemmafrun!

Funderar en hel del över hur det kommer sig att vårdpersonal inom barnvården "Måste" tipsa om industrigröt/ välling för barnen. Ja visst dom är berikade med vitaminer och mineraler som ditt barn behöver, men även ingredienser som kan tyckas vara aningen överflödiga/ onödiga. En av beståndsdelarna i många av produkterna är palmolja! Då vi använder palmolja bidrar vi till att regnskog skövlas och detta utgör även ett hot mot orangutangerna http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen.
Jag kan ju säga att jag lever inte helt och hållet som jag lär. Som det ser ut nu så har vi valt att använda oss av industrivälling, men vi kokar våran egen gröt. Varför jag gör så? Det har nog en hel del med lathet att göra och en okunskap i vällingkok. Jag äter själv inte välling så har svårt att avgöra, när är vällingen bra. Någon som har något bra vällingrecept på lager?
Har alla mammor innan industriprodukterna gjort fel? Vad är fel med vanlig kostvetenskap och att med kunskap blanda mat som man vet vad den innehåller? Man kan faktist få i barnet järn, C-vitaminer, jod, kalcium m.m. med hemmakokade saker.
Jag känner mig provocerad av att industrierna med vården i ryggen skulle veta bättre än mig som mamma vad mitt barn behöver få i sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0