Jul i mitt hus

Jag är en djupt rotad konservativ julfirare. Saker och ting ska vara traditionella och riktiga. Är det någon gång på året man ska lägga krut på något så är det runt jul.
Granen ska vara av gran, med allt vad det innebär. En fantastisk lukt, barr i hela boendet, spretiga genuina grenar och något unikt varje gång. Denna ska vara klädd i klassiska dekorationer och klassiskt för mig är följande. Färg rött och guld klart dominant (ratade ett blått trähjärta i pyntlådan, just av anledningen att det var blått), kulor, garntomtar, kristyrhjärtan, ärvda gammla papperskulor gulnade med juliga motiv, klockor  och glitter.
Jag har inte alls mycket för plastgranar som ni kanske förstår och allra helst inte plastgranar i vitt, svart, rosa, rött and so on and so on... Samma sak för pyntet, det ska inte vara några nymodigheter. Allmogen hade inte tomte Nalle Phu i granen, eller en glittrande döskalle eller en guldig sportlogga. Jag gillar också att det mesta av det som jag har i min gran är ärvda saker, gamla hantverk, en fröjd för ögat att titta på.
Traditionellt så ska allting som ska ätas under jul lagas och bakas från botten. Skinkan ska bakas i ugnen, vörten ska jäsa och gräddas, sötnebullan ska söttnas, lussebullarna ska rullas och pepparkaksdegen ska lagas och vila innan utbak. Det är jul för mig. Ett fantastiskt arbete och hantverk som får ta december att rå sig på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0