Barnsjukdomar och pepparkakor

Vilken helg! Första advent, jobbande make och unge med tredagarsfeber. Så mycket jag skulle velat ha gjort men som fick vänta då någon förtjänade mammakramar dygnet runt. Stackars lilla hjärtat.
Tredagarsfeber är en barnsjukdom som de flesta barn får mellan 0-3år, det är ett virus som man enbart får en gång. Det är en väldigt smittsam sjukdom. Tre till fyra dagar med skyhög feber, följt av en rodnad som ger med sig ganska fort. Nu är det bara att börja köra i krysslistan över barnsjukdomar.
 
Pepparkakor har också stått på agendan. Köpt pepparkaksdeg tycker jag inte är god och varför ska man köpa färdig deg? Förstår det inte. Inte är det väl som att man köper färdig sockerkakssmet? eller bulldeg? eller negerbollssmet? Jag kan för min värld inte förstå hur dom säljer?!
Jag bakar efter samma recept som min mamma altid bakat efter, sjukt goda. Dom innehåller inget vitt socker utan Brun farin och sirap och som kryddor kanel, ingefära och bikarbonat. Fast med pepparkakor på agendan. Jag gjorde degen då lillan var frisk. Sedan ska degen vila minst ett dygn, varpå lillan blev sjuk och sedan har möjligheten till utkavling inte funnits. Hann iaf med tre plåtar igår innan barnet vaknade och då fick hon hjälpa till ett tag.
Inatt stundar jobb. Nu blir det första gången jag jobbar fullt ut sedan jag gick av mammaledigheten. Jag ska jobba sju nätter på två veckor. Glad advent på er där ute i den fina vintervärlden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0