Bäbybolognese

I vissa påsar börjar det bli lite tomt av barnmat (vissa kanske vet att jag förvarar min frysta barnmat i puckar förslutna i en påse). Kände att det var dags att göra någonting nytt som lillan ska få pröva och vem gillar inte bolognese?
100g Nötfärs från lokal bonde, 4 tomater, 3 stora morötter, 1 liten gul lök, 1 stor färsk vitlöksklyfta fick puttra med lagom mängd vatten. Kokade satsen tills morötterna kändes mjuka (dock inte för mjuka, lite "al dente" kvar). Använder alltid lock då jag gör barnmaten, detta för att bibehålla så många näringsämnen som möjligt.
Pepprade på lite svartpeppar.
Mixade allting från kastrullen, vatten och hela köret tills det blev en len puré. Plockade ned en näve med färsk basilika, en näve bladpersilja och lite oregano (med fördel färsk, men hade tyvärr inte detta hemma). Örter tas efter tycke och smak.
Då vi tänkt introducera lite textur i Isis mat så valde vi att behålla pastan hel. Vi valde Risoni som har en perfekt storlek för bäbisar som ska börja äta mat med bitar. Risonin rördes ned i pastasåsen och voila en Bäbybolognese!

Kommentarer
Postat av: nursenenan.blogg.se

Kanske ska tillägga att jag vid servering tillsätter 1tsk osaltat smör.

2012-10-23 @ 22:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0