Lantlig Fransk Kycklinggryta

Ni får ursäkta att jag kanske inte bloggar dagligen. Haft lite annat på schemat och att mobilblogga har jag insett inte är min grej. Tiden har gått åt till visit hos min bror i inlandet, julmarknad i saxnäs, snöiga promenader i Vilhelmina kyrkby, adventsstäd, bakning och adventspyssel. Självfallet så har den mesta av tiden spenderats med Isis. När kvällarna har fallit sig på och barnet har somnat så har vi lutat oss tillbaka i soffan druckit lite glögg och lirat lite "Alice madness returns", riktigt skoj PS3-spel tycker jag.
 
Men för att inte vara sämre än innan så kommer här ett litet recept på en kycklingrätt till bäbis som jag gjorde igår.
Barnet är 8 månander och jag har således lämnat lite textur i rätten.
 
Lantlig fransk kycklinggryta
Vatten
3 Morötter
4 Jordärtskocker
10-15 cm purjolök
1 Gul lök
3 vitlöksklyftor
1 Röd spetsparika
1-2 dl fryst Ekomajs, eller färsk kolv.
4-5 kycklinglårfiléer
25-50g osaltat smör
Hirs kokt på 1.5 dl hirs och 3 dl vatten
Dragon
Timjan
Svart peppar
 
Skala och dela grönsaker och rotsaker. Ta fram en stor gryta och tillsätt delade morötter, delade jordärtskockor, delad gul lök, delat vitlök, delat purjolök. Tillsätt vatten så att det knappt täcker grönsakerna och krydda med örterna. Lägg kycklinglårfiléerna på toppen och lägg på ett lock. Låt småkoka tills kycklingen är lagad och morötterna ter sig mjuka, jag föredrar ju lite al dente. Tillsätt paprikan i grytan och låt den koka med bara 5-10 minuter, peppra. Under tiden koka Hirs enligt anvisningar på förpackningen, uteslut salt. Mixa majsen till den storleken på bitarna som ditt barn äter, Isis äter något mellanting mellan hela och puré.
Mixa innehållet i grytan, jag börjar med att mixa bitarna och tillsätter kokvattent allt eftersom för att se till att rätten inte blir för vattnig. Samma lika här så ser jag till att mixet inte blir allt för puréartat för texturens skull. Tillsätt smöret och se till att det smälter ned i rätten. Rör ned majsen och hirsen. Dela upp i barnmatsburkar, frysformar, barnmatsburkens frysformar, islådor vad som beroende på hur man gör det.
Jag blev riktigt nöjd med denna rätt. Hade noll inspiration när jag ställd mig vid spisen igår kväll, förväntade mig nå halvdant också blev det succé. Riktigt gott.
Dagens barnmatstips: Lagar man hemmagjord mat så döp den till något roligt än bara kycklinggryta, fisk med potatis eller nu vad det är. Blir lite roligare och piffigare då :)
Ex. Lantlig fransk kycklinggryta, Tropikpuck, Mormors champiniontorsk osv...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0