Barnmatstankenöt

Att göra egen barnmat eller inte är ett otroligt känsligt ämne. Infekterat från många olika håll. Det är som politik. Jaha så ditt sätt är rätt? Är du bättre än mig då? Eller varför inte! Jaha första barnet, du gör egen barnmat. Hmmm ja men får du en till så kommer du ju verkligen inte att orka det!

Jag är av den åsikten att vi vuxna här hemma äter hemlagat och vill således att mitt barn ska göra det också. Det ungen får i sig är någonting jag ska kunna äta en portion utav. Brukar också ta av en portion till mig och salta lite. Gör man storkok så är det inte så omständigt varken att göra vuxenmat eller barnmat och jag har dessutom hur mycket tid som helst över för min dotter. 

Sedan så tycker jag att man kan ifråga sätta sig vad barnmatsburkarna i butiken verkligen innehåller? Fisk, kött, fågel, ägg osv som klarar sig minst 1 år på en hylla i rumstemperatur? Inte naturligt! mat ska bli dålig och ganska fort över kyl/ frys temperaturer. På samma sätt för att minimera giftintaget så har jag införskaffat giftfria silikonformar som jag fryser in barnmaten i. Det blir runda puckar på antingen 25ml eller 50ml som passar perfekt att ploppa ner i en barnmatsburk och jag vet precis vad mitt barn får i sig.

Jag har inte tänkt be om ursäkt för att jag gillar att laga mat, för att jag verkligen vill veta vad Isis äter eller för vad jag och Andreas äter. Sådan är jag, men jag både känner och umgås med människor från båda lägren.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Blir så glad att du bryr dig om att göra egen barnmat. Har också gjort det, gjorde storkok och hade alltid mat i frysen till mina barn. De är nu 6 och 8 år och är de fortfarande glada i mat och provar gärna olika smakkombinationer.
jag kommer att kika in igen ;)

Svar: Kul att du gillar min blogg Åsa. Kul att man kan ge barnen en sund syn på mat och kost. Det ska vara nyttigt, roligt och socialt att äta.
NurseNenan

2012-10-06 @ 17:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0