Ethiopian Friday

Och dagens middag blev.....
Etiopiskt! Första gången vi prövade att laga det. Samarbete och voila...
I botten Injera (etiopisk surdegsbröd/ pannkaka), En röra med röda linser, färskost, en röra med gröna linser och en "grönsakspytt" med kål/ morötter och potatis som bas. Recept har vi googlat oss fram till, läst igenom. Berbere har vi självfallet köpt hem och Andreas har även lagat till en nit'ir qibe att steka i.
Då det är jag som är bakmästaren i vårat hem så föll självfallet injeralotten på mig. Men jag klagar inte, det är kul att baka. Injera är alltså en surdegspannkaka/ bröd med en svampliknande elastisk textur. Denna används som bröd för att skopa upp röror och grytor med.
Dag 1 blandade jag vatten, jäst, vetemjöl och kornmjöl. Kornmjölet går att få tag på lokalproducerat (ev. Torvsjö kvarnar), stenkvarnsmald (personligen tycker jag att det är mycket godare än det man köper i sin matvarubutik).
Dag 2-3 (vi tog dag 3) så tillsatte jag mer vatten, både kallt och kokande. Lät smeten vila, stekte och åt!
Injerarecpt från http://www.tasteline.com/recept/Injera__Etiopiskt_surdegsbrod_

Betyg på kalaset? Riktigt gott men blir nog några ändringar nästa gång, för vi ska äta detta en till gång minst det kan jag lova!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Det var smaskigt!

2012-11-02 @ 20:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0